fredag 25 januari 2019

5 appar för dig som är student

Jag har inte alltid haft god studieteknik, men jag vill alltid lära mig mer om hur jag kan utnyttja teknologin för att bli så effektiv i mina studier som möjligt Jag får inte högsta betyg i allt vill jag bara säga. Studieteknik handlar om att ge sig själv förutsättningarna för att kunna få bra betyg. Men studieteknik är inte allt. Du behöver plugga i tid och plugga mycket. Det finns det dessvärre ingen app för än. Under mina 2 år på universitet har jag hittat några guldkorn till appar som jag använder mig av väldigt ofta och jag tänkte berätta lite om dem och varför även du bör ha dem!


Bildresultat för YourHour
5. YourHour


Detta är en app som kartlägger din användning av mobilen. Den räknar hur många gånger du öppnar telefonen samt hur många minuter (eller timmar...) du spenderar på telefonen. Många telefoner har redan denna funktion, men med YourHour kan du ställa in tidsmål, dvs. hur lång tid du max vill lägga på telefonen per dag. Den har en liten räknare som visas varje gång du besöker en app och talar om hur lång tid du spenderat på just den appen under dagen. Om det är någon gång man bör ha ångest så är det när man inser hur beroende man är av sin telefon. Appen hjälper dig koppla bort den och fokusera på det du faktiskt ska. Om du ständigt avbryter dig för att kolla på telefonen bryter du din koncentration. YourHour finns gratis på Google Play och App Store.








Bildresultat för forest app4. Forest


Forest är den första appen jag som student började använda mig av. Jag studerade Global Utveckling och skulle läsa ca. 100 sidors kurslitteratur per dag. Kurserna var tråkiga och istället för att göra det jag skulle (läsa) satt jag på telefonen, som många andra nog kan känna igen sig i. Forest är en app som du planterar träd i. Du läste rätt. På Forest bestämmer du dig för hur länge du vill hålla dig borta från din telefon och ställer in den tiden på appen. Ju längre tid desto större är trädet. När du valt en tid och klickat på "plant" kommer en planta planteras i din virtuella skog och plantan kan enbart växa om du håller dig borta från telefonen under så lång tid som du lagt in. Skulle du gå ur appen för att göra något annat dör trädet och du får ett brunt och sorgset träd på din trädgård. Jag har läst för lite psykologi för att säga varför vi blir så bundna till dessa träd, men man vill verkligen inte att sitt träd ska dö.
Mitt tips är att plugga i etapper. Ställ in en tid, plugga under den tiden. Sedan tar du en kort paus och planterar ett nytt träd. Repeat. Jag har aldrig dödat ett träd, och det är jag mycket stolt över.
Forest finns gratis på Google Play men kostar 20 kronor på App Store.




Bildresultat för evernote app

3. Evernote



Denna anteckningsapp känner nog en hel del igen. Kort och gott är det som OneNote, fast bättre. En del använder Microsoft Word eller Google Docs när de antecknar men jag gillar att ha en funktion som enbart är till för mina skolanteckningar. Då kan jag hålla det åtskilt och lättillgängligt, utan att jag behöver leta på t.ex. Google Drive där jag har mycket mer än bara anteckningar. Det krävs även fler klick för att komma rätt på Drive, speciellt om du är en sådan som har mappar.
Evernote kan du ha på surfplattan, datorn och telefonen, så anteckningarna är lättillgängliga. Du kan ha dina anteckningar i olika böcker. Mina är indelade efter alla de olika delkurserna som jag läser. Den funktion som jag dock älskar mest är att jag smidigt kan sitta och anteckna på datorn och fota en bild från telefonen och lägga in dem i anteckningarna, så ser jag det på datorn efter bara någon sekund. Då slipper du skriva av allt föreläsaren skriver och ritar på tavlan!
Evernote finns gratis på Google Play och App Store.
Bildresultat för appblock app




2. AppBlock



Ibland kan man inte plantera ett träd (tyvärr) för att man behöver använda telefonen för studierelaterade uppgifter. Men för att du inte ska drifta bort till Instagram för att undersöka om Kenza lagt ut något nytt om sin graviditet (hey, jag dömer inte er för vad ni gör på era telefoner) så ska du ha AppBlock. Jag hittade appen nyligen och WOW. Den har gjort stor skillnad för mig och mina studier. AppBlock blockerar appar som du själv valt under en viss tid som du ställer in. Du kan ställa in så att det sker regelbundet eller ställa in den vid varje tillfälle du vill koncentrera dig på studierna. När jag pluggar har jag blockerat Instagram, Twitter, Facebook, Messenger och LinkedIn. Varje gång jag försöker gå in på appen kommer en popup-ruta istället som berättar hur många gånger jag försökt komma in på appen. Sedan kommer man inte vidare tills tiden gått ut. Om du bara ska ha en av alla appar jag rekommenderat så är det denna.





Bildresultat för CamScanner app1. CamScanner




Den här appen har räddat mina ögon, min hjärna, min tid, ALLT.
Det är en app som scannar papper till PDF eller bildfiler. Jag scannar allt från sidor i böcker, papper som läraren säger att vi inte får ta med oss, handskrivna anteckningar och uträkningar som jag vill kunna ha på datorn mm. CamScanner fotar först av det objekt du vill scanna och sedan kan du beskära bilden så att du endast scannar det du vill ha med. Så om du scannar en sida ur en bok behöver du inte få med kaffemuggen som står bredvid, till exempel. CamScanner ställer även in skärpan på bilden och gör så att även en suddig bild får ord som går att utläsa. Men ta mig inte för mitt ord! Låt mig visa med ett exempel:
Dessa två bilder togs under samma belysning, från samma avstånd och från samma person (så min hand skakade lika mycket på båda bilderna). Jag hade mysbelysning på när jag tog denna och det kan man se på kamerabilden. Men den scannade bilden? Ack. Låt din hjärna få jobba med att lösa framtidens problem, inte med att försöka se om det är ett O eller U. 
Enligt min kompis så laggar appen på hennes Iphone, men jag tror inte detta är fallet för alla då den har 4,8 i betyg på App Store. 
CamScanner finns gratis på Google Play och App Store.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar