måndag 24 juni 2019

Orsaken till att företag inte lyckas nå ut i Almedalen

Mitt flöde är nu fyllt med Almedalsannonseringar - kul! Det är många som kämpar för att få sticka ut och vissa lägger massvis med pengar på seminarium som ekar tomt, eller marknadsföring som inte ger frukt. Kanske är du en av dem som försökt att lyckas under veckan, bara för att utklassas av organisationen Fler Unga. Fler Unga har 2 år i rad blivit andrapristagare i "årets digitala kommunikatör", finalister i "Hetast i Almedalen" och andrapristagare i "Årets Almedarling". De seminarium vi medverkar vid är fullsatta och likaså med våra egna evenemang - folk trycker sig mot väggen för att få plats. Till ett av de evenemang vi var med och ordnade besökte även Per Bolund (språkrör för Mimlöpartiet). Vad gör företag fel? Min analys är att de marknadsför i fel kanaler, och de lyckas inte skapa ett tidigt engagemang i den fråga de vill driva på Almedalen. Allt för ofta är det marknadsföring i företagstidningar, en målgrupp som själva kämpar med att synas. LinkedIn är också vanligt och går inte riktigt hem. Väl på dessa seminarium är det väldigt homogent, bara folk från företaget eller människor inom samma bransch som ger samma syn. När man gör som andra och inte vågar utmana sina tankar så skapar man inget intresse. 


Företag saknar civilsamhället och politiken. Det finns ingen mångfald och tunnelseendet gör att man bara ser ett mål: Almedalsnärvaron ska vara vinstdrivande. Målet är inte fel, men vägen dit i Almedalen är inte rak. Ni skapar engagemang genom att engagera flera sektorer inom samhället, samt genom att vinkla er fråga så den fångar upp ett bredare intresse. Ska du tala om långtidssparande ska du inte bara ha ekonomer i din panel, för då blir det endimensionellt. 


Se även till att skapa opinion i er fråga innan veckan börjar! Allt för ofta ser man ingenting tills seminarium eller mingeltillfället, då är folk inte intresserade. Skriv en debattartikel, bjud in till ett pre-Almedalenmingel, släpp en rapport som ni tänker prata om. Det handlar helt enkelt om att visa att frågan är viktig för er. Den digitala närvaron i Almedalen har sjunkit de senaste åren och folk lägger mest ut inlägg utan att läsa andras. Därför blir det allt viktigare att öka sin fysiska närvaro!


Sist men inte minst - nätverka mer med de som redan är etablerade i Almedalen. Makthavare.se är en given aktör. De släpper årligen mingel och seminariumlistor som visar vad som kommer vara "the shit" under veckan, de delar också ut priset "årets Almedarling". Fler Unga är också en organisation du bör skapa en god relation till, då de dels så föreläser dem om hur man lyckas i Almedalen, men de har även ett brett nätverk inom civilsamhället och kan hjälpa er att hitta folk utanför era egna nätverk, och de besitter expertkunskaper om Almedalen. 

Lyssna, Lär och ha kul! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar