lördag 24 oktober 2015

SLUTA SKYLLA RASISTISKA BROTT PÅ PSYKISK OHÄLSA

"Han var ensam, han mobbades när han var liten, han har lidit av depression"
Well guess what, det har jag och många andra också, inte går vi och mördar människor för det.

Sverige är ett bra land på många sätt, men när det gäller hanteringen av känsliga ämnen backar vi. Vi ser på medan det blir värre - istället för att mota det direkt.


Jag är trött på att inte känna mig säker i mitt eget hemland, att människor som Anton Lundin Pettersson känner sig ha friheten att skrämma, förtrycka, krossa och mörda detta lands människor. 
Skolan ska vara en säker plats. Det är här vi utvecklar framtidens befolkning. I den svenska skolan ska barn kunna gå till skolan och känna att de platsar i vårt samhälle. Detta ska vara en trygg plats för alla. Efter torsdagens händelse är inte detta fallet. Skolor landet över har fått göra om sina rutiner. Vem vet vilken skola som drabbas näst? 

Flyktingförläggningar bränns ned, moskéer runt om i landet har fått vara med om förstörelser och varje dag får vanliga människor genomlida rasistiska påhopp. Rasismen i vårt land är strukturell. Aldrig har en vit person kunnat utföra ett hatbrott utan att lida av någon psykisk störning eller vara en människa med jobbig uppväxt. Jag blir så otroligt ARG när vi låter detta fortsätta, att människor som honom ska kunna utföra sådana illdåd och sedan få en hamburgare från Burger King - samtidigt som icke vita människor måste gå runt med den ständiga rädslan att det kan vara deras tur nästa gång. Förra veckan talade min mamma med mig om att jag var för öppen med mina åsikter på internet. Att jag en dag skulle råka illa ut pga. att jag "pratar skit om svenskar". Jag svarade att människor inte går runt och slår folk i dagens Sverige, att det var annorlunda när hon växte upp - på 80talet. Men jag hade fel, Sverige har inte blivit bättre. Rasismen har nu bara blivit strukturell. Den lever kvar. 

Hur kan vi se på en människa som kallblodigt mördat individer och terroriserat flera tusen barn med "utländskt påbrå" landet över, och försvara det med en psykisk diagnos och en barndomshistoria? 

Alla vita rasister lider inte av psykisk ohälsa. Även de kan utföra illdåd och vara friska, precis som de icke-vita brottslingarna. Jag lovar, det är sant! Jag tror inte ens 20% av de "psykiskt sjuka" rasisterna är det. Vi skyddar dem från det fängelseliv de förtjänar. Istället är det vi som hamnar i ett fängelse uppbyggt på vår egen rädsla - som rasister som honom givit. Sedan måste vi även se våra skattepengar gå för att vårda dem. 

Statsministern sa det väl "detta är en mörk dag för Sverige". Men det han inte nämnde var att varje dag är en mörk dag för många. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar